top of page

> Zorg > Leerbegeleiding

Leerbegeleiding

Leren leren

Vrije studie en examenstudie

Als school bieden wij op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tijdens de middagpauze en 's avonds tot 17.30 u. vrije studie aan. Tijdens de examenperiode is er elke dag tot 17.30 u. examenstudie. Jongeren krijgen hierdoor de kans om in zo gunstig mogelijke omstandigheden te studeren zonder afleiding van o.a. sociale media.
 

Begeleide studie

Leerlingen van het 1e en 2e jaar die problemen hebben met hun algemene studiehouding en studiemethode kunnen rekenen op extra ondersteuning tijdens een reeks begeleide studie. Alle leerlingen krijgen ook tips over ‘leren leren’.
 

Studieschrift

Een studieschrift is een hulpmiddel om het studeren te optimaliseren. Leerlingen kunnen voor één of meerdere vakken een studieschrift opgelegd krijgen. Via regelmatige reflectiemomenten volgt een leerkracht het werken met het studieschrift op. Ook de ouder(s) worden hierbij betrokken. Van hen vragen we om te zorgen voor een gunstig studieklimaat, controle, opvolgen van de feedback door de leerkracht en problemen tijdig te melden.
 

Individuele studiebegeleiding

Leerproblemen zijn vaak heel leerlinggebonden. Daarom bieden we (naast de begeleide studie en het studieschrift) ook persoonlijke en individuele studiebegeleiding aan. De vraag tot begeleiding komt van de klasleerkracht in samenspraak met de leerling en zijn ouder(s). Bij complexe leerproblemen wordt er doorverwezen naar het CLB. Tijdens de begeleiding worden de ouder(s) regelmatig geïnformeerd via Smartschool.
 

Vragenlijst 'zelfevaluatie studiehouding'

Als school zijn wij elke dag begaan met de vorderingen van onze leerlingen. De manier waarop de leerstof wordt verwerkt, is daarbij een belangrijk onderdeel. Ondanks de doorgedreven studiebegeleiding zowel binnen als buiten de lessen, hebben we soms de indruk dat sommige leerlingen een tandje moeten bijsteken. Daarom leggen we die leerlingen een vragenlijst ‘zelfevaluatie studiehouding’ voor. Ze dient als hulpmiddel om een ernstig en onderbouwd gesprek rond studiehouding aan te gaan én om oplossingen te formuleren.
 

Vragenlijst 'studiegedrag'

Daarnaast hebben we voor leerlingen van het 5e en 6e jaar een checklist ‘studiegedrag’ ontwikkeld. Deze vormt een eerste stap bij de begeleiding van leerlingen met een structureel studieprobleem (dat zich vermoedelijk ook de vorige jaren reeds stelde) en zich nu sterk(er) manifesteert omwille van de eigenheid van de 3e graad (bv. semestersysteem, moeilijker leerstof, meer beroep op zelfstandigheid).

Differentiatie: remediëren, versterken en verdiepen

Tijdens de lessen krijgen alle leerlingen differentiatie. We houden daarbij rekening met de interesses, mogelijkheden en noden van elke individuele leerling. Leerlingen die de leerstof volledig begrijpen, krijgen extra uitdagingen en verdieping. Zij die nog moeilijkheden ervaren met de leerstof krijgen remediëring of extra uitleg en sturen we bij waar nodig.

In het 1e jaar versterken we de differentiatie met een flexuur voor de basisvakken Frans, Nederlands en wiskunde. In het 3e en 4e jaar kunnen leerlingen een keuze maken uit het basispakket wiskunde (4 u.) of het verbredende en verdiepende pakket (5 u.). Ook in het 5e en 6e jaar bieden we via de talent- of keuze-uren meer verbreding en verdieping aan voor wetenschappen en wiskunde.

Taalondersteuning

Bij alle leerlingen van het 1e jaar en ook bij nieuwe leerlingen doen we een taalscreening. Hierdoor krijgen we een duidelijk zicht op leerlingen met problemen op het vlak van spelling, woordenschat en begrijpend lezen. Met deze informatie is het mogelijk om gerichter onderwijs en extra ondersteuning te bieden aan leerlingen met problemen.

Taalondersteuning
Differentiatie
Leren leren
bottom of page