In het 5e en 6e jaar binnen de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit (Do D-finaliteit of vroegere ASO) maak je vanuit je mogelijkheden, interesses en talenten op het einde van het 4e jaar een definitieve studiekeuze voor de laatste twee jaar van het secundair onderwijs:
-
Economie-Moderne talen
-
Economie-Wiskunde
-
Grieks-Latijn
-
Grieks-Wiskunde
-
Latijn-Moderne talen
-
Latijn-Wetenschappen
-
Latijn-Wiskunde
-
Moderne talen
-
Moderne talen-Wetenschappen
-
Wetenschappen-Wiskunde
Elke studierichting vormt, op basis van competentiegericht onderwijs, een degelijke voorbereiding op een vervolgtraject aan de hogeschool (professionele bachelor) of universiteit (academische bachelor).
In elke studierichting krijg je een basisvorming in combinatie met een specifieke vorming. Deze specifieke vorming is eigen aan de studierichting en houdt rekening met het vervolgtraject in het hoger onderwijs. Daarnaast versterken we de eigenheid van elke studierichting verder in functie van de doorstroom met een verdiepende en verbrede vorming.
Hierbij willen we je ook de mogelijkheid bieden om je individuele talenten te versterken tijdens de talenturen of keuze-uren. Je kiest zelf voor 2 u. welk(e) vak(ken) je tijdens het schooljaar wil volgen. Je hebt hierbij de keuze uit o.a.:
-
artistieke vorming en kunstbeschouwing
-
Duits
-
filosofie
-
internationale politieke actualiteit
-
Spaans
-
statistiek
-
verdieping en verbreding wetenschappen
-
verdieping en verbreding wiskunde
-
wetenschappelijk onderzoek
Studierichtingen (Do D-finaliteit)
-
Je combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en moderne talen
-
Je verwerft inzicht in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen
-
Je leert logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen
-
Je gebruikt wiskundige concepten om economische problemen op te lossen
-
Je verdiept je communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands
-
Je wordt op het vlak van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen uitgedaagd
Je hebt bij deze richting een keuze uit volgende talenturen (2 u./week):
-
artistieke vorming en kunstbeschouwing (1 u.)
-
filosofie (1 u.)
-
internationale politieke actualiteit (1 u.)
-
Spaans (1 u.)
-
statistiek (1 u.)
5 EcMt | 6 EcMt | |
---|---|---|
Aardrijkskunde | 2 | 2 |
Biologie | - | - |
Chemie | - | - |
Duits | 2 | 3 |
Economie | 4 | 4 |
Engels | 3 | 2 |
Financieel-economische vorming | - | - |
Frans | 3 | 4 |
Fysica | - | - |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Grieks | - | - |
ICT en onderzoeksmethodologie | 1 | - |
Informaticawetenschappen | - | - |
Latijn | - | - |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Spaans | - | - |
Taaltechnologie en taalredactie | - | - |
Wiskunde | 3 | 4 |
STEM-lab | - | - |
Taal-lab | - | - |
Verdiepende economie | 1 | 1 |
Verdiepende natuurwetenschappen | - | - |
Talenturen (keuze-uren) | 2 | 2 |
Totaal | 32 | 32 |
Talent- of keuze-uren
Omschrijving:
Je gaat gericht kunst beleven, analyseren, erover reflecteren en verbinden met een artistiek proces. Via observatie ontdek je welke bouwstenen, materialen en technieken een kunstenaar inzet om de kerngedachte of drijfveer uit te drukken.
Het vak biedt een toegangspoort tot kunstuitingen uit verschillende contexten van tijd, ruimte en maatschappij. In de lessen analyseer je ook die kunstuitingen, maar is er eveneens tijd voor reflectie wat kunst met je kan doen.
Een artistiek proces van beschouwen, creëren, presenteren en reflecteren versterkt de verbeelding en de verwondering over kunstuitingen.
Praktische informatie:
-
cursus te volgen in alle studierichtingen
-
cursus te volgen in het 5e of 6e jaar (graadcursus)
-
1 u. per week
-
cursusmateriaal van de leerkracht
-
tussentijdse evaluatie en schriftelijk examen